SKGZ als kennispartner

SKGZ als kennispartner

Verdiepende informatie, publicaties, webinars en uitspraken

De SKGZ ziet bij het geven van voorlichting en behandelen van vragen en klachten waar het mis kan gaan tussen consumenten en zorgverzekeraars. We zien ook waar regelgeving beter kan. Die kennis delen we graag. Zo dragen we bij aan een verdere verbetering van het zorgverzekeringsstelsel. Op deze pagina lees je meer over hoe we onze kennis delen.

Feiten en cijfers

De SKGZ deelt jaarcijfers met toezichthouders en beleidsmakers om inzicht te geven in het functioneren van het zorgverzekeringsstelsel. Praktische voorbeelden hiervan zijn de jaarlijkse bijdrage aan de Verzekerdenmonitor van VWS en de Monitorzvwpgb.

Daarnaast geeft de SKGZ vier keer per jaar aan de individuele zorgverzekeraars een overzicht met hoeveel en welk type klachten er over hen zijn ontvangen. Daardoor kunnen zorgverzekeraars hun dienstverlening verbeteren en verdere klachten voorkomen. Hieronder zie je een paar kerncijfers.

Dit deden wij in 2020

Alle feiten en cijfers

2.661

Ontvangen dossiers

2.625

Bemiddelresultaten

357

Uitspraken

4.881

Mensen bereikt met
voorlichting door
Zorgverzekeringslijn

Kennispublicaties

Kennisdelen is belangrijk. Daarom heeft de SKGZ verschillende pagina’s met daarop handige (kennis)publicaties. Hier vind je alle kennispublicaties, zoals het klachtenformulier en reglementen Ombudsman en Geschillencommissie. Wil je meer informatie over de SKGZ of onze jaarverslagen inzien, klik dan hier.

22 april, 2021

ADR-Nederland verbinden met civiele rechtspleging

De SKGZ behandelt klachten en geschillen van consumenten over hun zorgverzekeraar. In 2020 kwamen er 2661 klachten binnen.

Lees meer

24 november, 2021

Nieuw reglement voor het behandelen van klachten door de SKGZ

De SKGZ behandelt klachten van consumenten over zorgverzekeraars. De SKGZ is daartoe door de overheid aangewezen. Vanaf 1

Lees meer

14 maart, 2021

Jaarverslag: aantal klachten in 2020 stabiel

De SKGZ behandelt klachten en geschillen van consumenten over hun zorgverzekeraar. In 2020 kwamen er 2661 klachten binnen.

Lees meer

Geen enkel webinar meer missen?

De SKGZ organiseert regelmatig webinars. Geen enkele webinar meer missen? Stuur een e-mail naar communicatie@skgz.nl. Je ontvangt dan automatisch een uitnodiging voor toekomstige webinars.

Stuur ons een e-mail

Meer publicaties lezen?

Nog meer publicaties vind je hier. Voor een deel van de informatie heb je Adobe Reader nodig.

Bekijk uitgelichte publicaties

Thema’s

Lees onze verdiepende thema-pagina’s over vergoedingen voor zorg

Heb je een vraag over hoe het zit met een vergoeding? Dan kun je op onze verdiepende thema-pagina’s lezen welke rechten, regels en voorwaarden er zijn. Ook vind je op deze pagina’s links naar nog meer informatie. Misschien heb je nog een vraag na het lezen van de  thema-pagina’s. Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Aanmelden pasgeboren kind

Binnen vier maanden na de geboorte
  • Dan is je kind vanaf de geboorte verzekerd
  • Wat te doen als dit niet lukt?

Alternatieve geneeswijzen

Niet vergoed vanuit de basisverzekering
  • Kun je aanvullend verzekeren
  • Polisvoorwaarden verschillen per verzekering

Begin en einde zorgverzekering

Hoe zit het?
  • Ingangs- en einddatum
  • Verzekeringsplicht

Meer thema’s bekijken?

We hebben onze kennis gebundeld op meer dan twintig verdiepende thema-pagina’s. Bij elk onderwerp lees je over de voorwaarden en regels rondom vergoedingen voor dat thema.

Bekijk alle thema's

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt dan per mail na iedere hoorzitting een overzicht van alle nieuwe uitspraken.